Bedrijven en Bedrijfsleven

Beter magazijnmanagement dankzij overheaddeuren

zondag, 16-12-2018  

De afgelopen jaren is ons bedrijf hard gegroeid. We hebben meer klanten wereldwijd aan ons bestand toe mogen voegen en ook qua aantal werknemers is ons bedrijf flink de lucht ingeschoten. Allemaal positieve ontwikkelingen waar we erg blij mee zijn, maar we merkten steeds beter dat we achter kwamen te lopen op de ontwikkelingen. Strubbelingen in het management, werknemers die zich ondergewaardeerd voelden en managers die eigenlijk helemaal niet meer wisten wat er op de vloer speelde. We moesten ingrijpen en daarom hebben we twee weken lang alleen maar gewerkt aan de interne processen. Alle werknemers konden aangeven waar zij mee zaten en we hebben gekeken naar de machines en apparaten die vervangen moesten worden. Een van de grootste stappen was het vervangen van alle deuren in de panden door overheaddeuren. Veel werknemers klaagden namelijk over hoe lang het duurde voor de deuren openden en sloten. Daarnaast stonden veel medewerkers langere tijd op de tocht te werken omdat de deuren lang open bleven staan – ook deuren die helemaal niet helemaal open zouden moeten gaan. Door overheaddeuren te bestellen op maat konden we de problemen aanpakken en grote stappen zetten op elk vlak.

Hoe werkt het bestellen van de juiste overheaddeuren?

Voordat we begonnen met het bestellen van overheaddeuren hebben we gekeken naar de routes die afgelegd worden en hoe deze aangepast kunnen worden. Daarna hebben we gekeken naar de structuur van het pand, om zo in te schatten welke deuren waar geplaatst konden worden. Toen we dit duidelijk in beeld hadden, zijn we op zoek gegaan naar een goede aanbieder van overheaddeuren met een breed aanbod zodat we niet in hoefden te leveren op onze eisen. We wilden:

  • Snelle levering;
  • Kwalitatieve deuren;
  • Een breed aanbod aan mogelijkheden.

We kwamen eigenlijk direct al uit bij Labex (labex.nl) die een groot aantal soorten overheaddeuren heeft. Wat voor ons de doorslag gaf, was dit deze aanbieder kennis van zaken heeft en mee wilde denken. Dat we zelf al het voorwerk gedaan hadden, maakte het veel makkelijker voor hen om een prijs op maat te maken. Een prijs waar we zeker wat mee konden. We besloten heel de order ineens te plaatsen en maakten afspraken over de betaling. Labex zou de oude deuren meenemen en verwerken en de nieuwe overheaddeuren volgens afspraak plaatsen. Toen onze werknemers het werk weer op konden pakken, lieten de overheaddeuren direct hun voordelen zien. Het werken werd makkelijker, ging een stuk sneller en bespaarde ons een flinke klap geld aan energie.

Een nieuw bedrijf?

Veel van de medewerkers hebben aangegeven dat zij het idee hadden dat zij in een ander bedrijf terechtgekomen waren na de aanpassingen. Managers die wisten wat er speelde, machines en apparaten die helemaal bij de tijd waren en een nieuwe lunchruimte met gratis blikjes drinken en fruit voor alle mensen die voor ons werken. Binnen het management hebben we helaas een complete nieuwe laag moeten maken om de functionaliteit te bevorderen. Er is een toplaag gemaakt waarbinnen de mensen zitten die allemaal een eigen traject binnen het bedrijf voor hun rekening nemen en hierbij de onderste laag van het management aansturen. Dit betekent iets meer communicatie, maar betekent tegelijkertijd ook dat er meer werk verricht kan worden in minder tijd. Dat dit betekent dat we meer moeten werken met whiteboards binnen ons bedrijf, dat nemen we op de koop toe. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat we het nu proberen bij te houden zodat we niet weer een inhaalslag moeten slaan over een paar maanden omdat we niet opgelet hebben.


Comments are closed.